Als mij op een feestje gevraagd wordt “Wat doe je voor werk?” krijg ik bijna altijd deze reactie:  “Teamcoach? Oh… je moet eens bij ons komen!”

Vervolgens beklaagt de gesprekspartner zich, half grappend, over zijn team. Een onhandige manager, een doorgedrukte reorganisatie, saaie vergaderingen, slechte interne communicatie…

Wonderlijk toch, hoe mákkelijk we kunnen benoemen wat er niet goed gaat op ons werk. We klagen er allemaal weleens over, dat lucht lekker op.

En toch: als ik aan de slag ga met een team, ben ik terughoudend om veel ruimte te geven aan het bespreken van problemen. Dat lost de problemen namelijk nog niet op.

Leren van wat goed gaat

Ik heb gemerkt: het hart luchten en het (h)erkennen van zorgen is belangrijk, maar je kunt er ook snel in vastraken. Wat vaak wél een doorbraak creëert: als ik teams help om op een totaal andere manier naar de situatie kijken. Door bewust een positieve bril op te zetten.

In elk team en organisatie gaan namelijk óók dingen goed, zijn er sterktes, successen, piekervaringen, best practises en ideeën. Door daar op te focussen, en te onderzoeken hoe je daar méér van kunt krijgen, krijg je een heel andere -positieve- beweging. Kansen en mogelijkheden worden zichtbaar die daarvoor buiten beeld bleven.

De waarderende bril:  appreciative inquiry

De methode Appreciative Inquiry, ‘waarderend onderzoek’, geeft hiervoor handvatten. Deze methode wint aan populariteit en is op vrijwel elk thema toe te passen, waar ontwikkeling gewenst is. Denk aan cultuur, samenwerking, visie, maar ook persoonlijke ontwikkeling.

In het kort zet je als team in deze benadering vijf stappen:

1. Bepaal het thema van onderzoek

Formuleer dit positief. Dus niet: minder werkdruk. Wel: meer werkplezier; meer gefocust werken etc.

2. Onderzoek wanneer het al goed gaat

Wanneer was de gewenste situatie er al wél? Waardoor kwam dat, door welke elementen en succesfactoren?

3. Brainstorm: waar willen we méér van?

Maak het toekomstbeeld zo concreet mogelijk. Hoe ziet het er precies uit als we de succesfactoren verder uitbouwen?

4. Hoe realiseren we dat?

Bepaal welke concrete stappen je op korte termijn kan zetten in de goede richting. Wie gaat welke rol vervullen?

5. Leren van wat werkt

Experimenteer met nieuwe afspraken, gedrag en pilots. Blijf met elkaar onderzoeken wanneer het goed gaat en hoe dat verder versterkt kan worden.

Meer lezen?

Het artikel Kennismaken met waarderend onderzoeken van collega Arjan van Vembde legt deze methode nader uit.

Miriam Brouwer

februari 2018

Wil jouw team anders leren kijken?

Onze ervaren trainers en coaches helpen daar graag bij. We kunnen bijvoorbeeld jullie teamdag volgens deze methode begeleiden, of jullie trainen om dit zelf in vergaderingen en brainstorms toe te passen.

Neem contact op

Meer samenwerktips